about me

We are going over land to Nepal. First Susan, her van and me to Istanbul. And from Istanbul it will be Laura, two backpacks and me. To Nepal. Without a limit in time.

woensdag 7 oktober 2009

the feet walk alone






We zijn terug...



Maandag om 13u vertrokken voor de eerste drie uur opwaarts. Daar veel te lang naar de volle maan gekeken (zie fotooo),geslapen in de refuge, of tenminste in het bed gelegen en niet kunnen slapen omwille van veel indrukken en misschien zat de vele slechte rode Griekse wijn er ook voor iets tussen. In ieder geval, de volgende ochtend om 8u vertokken. Na een halfuur zei Thanos, Griekse Olymposkenner die we via de tante van Susan leerden kennen en onze gids was, hij zei dus : from now is very up. Zijn engels had gelijk. 3 uur later zijn we dan op de top aangekomen, na een laatste klimbeurt van een uur waarin ik veel demonen heb moeten wegjagen. Na juist een bijna verticale platte steen te hebben overkropen - nog tien minuten voor de top- zei Thanos : these stones no good, dangerous, you fall down, waarna hij onze gezichten zag en eraan toevoegde : but not now... Het maakte mij - raar- minder bang en na 10 minuten verder krabbelen bereikten we uiteindelijk de volle 2919 meter. Ik heb dan toch een traan weggepinkt bij al dat moois en al die overwonnen angsten.



Niet lang daarna begon de afdaling. Die nogal leek op de beklimming, maar dan in omgekeerde richting. Na een klein uur kwamen we terecht op iets begaanbaarder paden. We hadden nog een afdaling van vier uur voor de boeg. Thanos ging ons voor, wij erachter. De snelheid van die man! En dat ging maar door. Susan en ik probeerden elkaar nog wat uit te lachen bij elke struikel maar dat stopte al snel toen we merkten dat dat tot meer zelfgestruikel leidde. In stilte en in snelheid daalden we verder. Ik waagde het nog op een bepaald moment te zeggen that I didn`t have control over my body anymore waarop Thanos antwoordde : the feet walk alone. En toen zijn mijn voeten effectief alleen beginnen afdalen, ik volgde, verbaasd, want het werkte. Mijn voeten daalden. Ik liet ze met vertrouwen begaan. Na een tocht van in totaal 8 uur (incl. pauzes) kwamen we op de weg die naar de auto van Thanos leidde. Alleen stond die nog 4 km verder en was er geen enkele lift in de juiste richting. Ach ja, nog een kleine 40 minuten erbij. De laatste 500 meter hebben we dan maar gerend, wat kon het ons nog schelen. De dag was compleet. De voeten heet. De lichamen gezuiverd. Het hoofd leeg. De berg heeft ons met liefde ontvangen. Goden heb ik niet gezien, maar dat schijnt dan weer eigen aan Hen te zijn.



Tot de volgende keer. Thessaloniki ligt al in zicht.

1 opmerking:

  1. ZE ZIJN
    zo, natuurlijk


    wie ze spelen
    te zijn

    veel vijven
    en zessen
    geven ze zin

    de meisjes
    die spelend

    geluk en verdriet
    broosheid en liefde
    en mekaar
    tussenin

    podium geven.


    bbz.

    (big hug - papa)



    VANDAAG
    indian summer


    bewonder je
    in oktober

    het blauw
    tegen de rest
    van de wereld

    diep ingekleurd
    en neergevleid
    in landschap

    op leeftijd
    van seizoen
    traagjes
    ondergaand

    naargelang
    de dag

    vrede sluit
    met de blues
    van de mens.

    bbz.

    (big hug - papa)

    BeantwoordenVerwijderen