about me

We are going over land to Nepal. First Susan, her van and me to Istanbul. And from Istanbul it will be Laura, two backpacks and me. To Nepal. Without a limit in time.

dinsdag 15 december 2009

good luck

wat ik vandaag gezien heb?
Een koe, een bloot nat kindje op straat, twintig hysterische vrouwen in de trein die zich in 1 van mijn foto`s wilden wurmen,
een vrouw die een man op de trein uitmaakte voor veel vuil van de straat omdat hij in een vrouwenwagon stapte,
dezelfde man die zich duizendmaal nederig excuseerde,
het gebaar voor het getal vijf : van je hand een vogelbekje maken en dat open en toe doen (we dachten dat de man aan het loket ons aan het uitlachen was, maar hij beeldde vijf roepies uit),
een rijschool die good luck heet,
een naakte man lopend naast de treinsporen,
een kraai die een andere kraai aan het opeten was,
een national park waar halfblote mensen zichzelf en hun kleren aan het wassen waren en 100 meter verder de opnames van een reclamespot voor 1 of ander sappig sap met allemaal afrikaantjes en een valse mangoboom,
het national park vanuit een toeristentreintje,
dansende aapjes op een strand,
een mooie man in de theaterbookshop
veel mooie, pezige, opplooibare mannen met lange vingers
een couchsurfkoppel met een dienaar die we fooi geven als we weggaan na het eten,
de dienaar die voor hen werkt van 8u `s morgens tot 11 u `s avonds en twee dagen in de maand vrij heeft
een hare krishma languit op z`n buik biddend op de grond terwijl de anderen in de tempel zingen, tamtammen en religieuze boeken en snacks verkopen,
en toen ik dacht dat het gedaan was en dat ik in mijn bed kon gaan verwerken
kwamen we voorbij het taj hotel waar er sluipschutters aan het wachten waren op Pakistaanse bommen die vorig jaar zijn afgegaan
en toen reed er ook een ontmijningswagen voorbij en een Duitser die ons zei This is serious
niks serious gebeurd op weg naar het hostel
het is dertig graden
mijn ogen liggen wagewijd open in bed
en de ventilator maakt een tiktiktik geluid



O. de geur
die een mengeling is van wierook, urine, curry en uitlaatgassen
doordringend scherp onbeschrijfelijk
het eten, de prijs, de keuze! Wij, vegetariers, duiden aan en krijgen en eten en vinden lekker en wenen van geluk en pikantheid
de taal was moeilijk in het begin
tot we beseften dat het engels was
het ontcijferen begint me te lukken
als ze je hier de weg uitleggen, wijzen ze steeds naar alle richtingen en als je dan verifieert en wijst in een richting kijken ze je aan alsof ze het jammer en onbegrijpelijk vinden dat je niet goed geluisterd hebt en bewegen met hun hoofd ook in alle richtingen
dat blijkt knikken te zijn
Alleen wordt het voor zowel de ja- als neen-versie gebruikt

Voor de rest genieten we van elk moment
al is het wachtend op een trein die niet komt omdat je op het verkeerde perron zit
Lau en ik verstaan elkaar al eens verkeerd maar dat komt deels omdat hun toeters hier ook zo luid staan
voor de rest gaat het wonderwel met ons
we eten we praten we zwijgen we moe-en we ontmoeten we stappen en we stappen

x

Geen opmerkingen:

Een reactie posten